S/Y Greta Garbo i Medelhavet

Byta Bälgen

Ett återkommande jobb precis som att byta kam remmen i en bil. Det måste göras vart 7 år enligt Volvo. Nu hade det gått 10 år sedan motorn var ny och det måste göras. En visuell inspektion visade att bälgen var i perfekt skick fortfarande, men gummi åldras ju och är utsatt för olja och vibrationer. Här skall jag visa hur jag gjorde. Jag köpte packningssatsen på Hjertmans på Råå. Jag ville kolla så att den verkligen var tillverkad 2013 så att jag inte blev av med något år redan där, man chefen sa att det var kvittot från när man köpte bälgen som gällde om det skulle bli en försäkringsfråga.

1. Plocka ut motorn.
I Greta Garbo är det en Volvo 2030 med S120 drev.
Växelvajer, gasreglage, stoppvajer, vattenintag, bränsleledning, jordledning, batterikabel, starttnyckel koppling kopplas loss. Nästan varje koppling gav mig en kamp.
Över nedgångsluckan har jag lagt i tjock planka och fäst skotblocket i. Sedan var det bara att lyfta och dra motorn framåt. Jag parkera den på golvet framför toaletten.

 

 

 

 

 

2. Plocka ut växellådan
DSCN2972Det var i princip samma procedur. Jag hängde upp växellådan i skotet under tiden jag lossade på bultarna till bälgen. Det är en metallring som klämmer gummipackningen mot skrovet. Metallringen var i perfekt skick och tätningen mot skrovet var bara att rengöra

 

 

3. Ut med alltihopa genom akterkabinen

DSCN2971Man kan faktiskt lyfta hela paketet för hand. Jag tog upp det via toften och hissade ner det hela till marken med ett rep. Jag lämnade hela paketet till varvets mekaniker så att han kunde montera den nya bälgen och de packningar som byts samtidigt. Det var en bult som hade ärjat fast totalt, men mekanikern fick loss den genom att värma bulten.

 

 

 

 

4. Förbereda för återinstallation

DSCN2970Nu var det bara att rengöra allt och inspektera att det inte fanns skador på ytan dår gummipackningen (bälgen) skulle sitta. Man använder ingen packning eller annan massa, utan det är själva bälgen som spänns hårt med bultarna.

 

 

5. Sätta tillbaka allt.

DSCN2975Det tog lite tid att få in drivaxeln i växellådan i spåren i motorn. Med en skiftnyckel vred jag runt motorn tills det passade att få in spåren i växellådan.
Sedan var det bara att noggrant sätta tillbaka allt. Det tog hälften så lång tid som att ta loss allting. Enda problemet var växel föraren. Man måste märka ut så att fram/back kommer i samma läge som innan.

Slutsats. Om man är händig och noggrann går det utmärkt att göra detta jobbet själv. Jag var helt ensam så en del moment var onödigt jobbigt. Man behöver en dag för att ta lossa grejorna och en dag för att sätta tillbaka allt. Låt en verkstad även bedöma om man behöver byta lager i propelleraxel och att göra själva installationen på växellådan.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.